
Arbejder du som sælger? Eller søger du et job som sælger? Der er mange forskellige former for sælger, og der er mange forskellige kompetencer, der er gode eller nødvendige at have som sælger. Derfor er det godt, at der findes AMU-kurser, hvor du kan lære disse og mange andre kompetencer, som kan være relevante på arbejdsmarkedet.
Få bevis på dine kompetencer
Kompetencer er et underligt begreb. Det er ikke noget, man kan tage og føle på, men alligevel er det i virkeligheden det allervigtigste, når det kommer til at arbejde som sælger eller lignende. Selv forbindelser og kapital, som ellers begge er utroligt vigtige, er ikke nær så vigtige som de rigtige kompetencer.
Derfor er det frustrerende, at netop kompetencer er noget, det kan være svært at bevise, at man har. Selvom du er en dygtig sælger, kan du ikke bevise det, hvis du ikke har de konkrete resultater at pege på. På samme måde kan du ikke bevise, at du har kompetencerne til at være leder eller mellemleder, hvis du ikke har prøvet det før.
Dette passer dog ikke helt, for du kan nemlig tage AMU-kurser for at give dig fysisk, konkret bevis på dine kompetencer. Kurserne er både gode fordi de naturligvis giver dig mulighed for at lære noget nyt, men også fordi de kan fungere som konkret bevis på dine kompetencer.
Lær at målrette marketing
Hvis du har prøvet at arbejde som sælger ved du det allerede, men det er en kunst at målrette sin marketing rigtigt. Selvom det egentlig er noget, man lærer bedst i praksis, kan et AMU-kursus være en stor hjælp på vejen. Og også fordi at du, som tidligere nævnt, får et bevis på dine kompetencer. Men når det kommer til rent faktisk at sælge noget, er der ikke én specifik guide, man kan følge. Det gælder derimod i høj grad om at opbygge en intuition, som man kan regne med. Hvert produkt og hver service er anderledes, og som sælger kan du blot prøve at holde tungen lige i munden og være bevidst om, hvem din salgsteknik skal være målrettet imod.
Du kan ikke lære at blive sælger fra en enkelt artikel på internettet, det siger sig selv. Det er en kunstform. Men forestil dig for eksempel, bare for at illustrere, at du skal sælge bamser til hunde. Det gælder om at overveje, hvem der er, der køber et sådant produkt. I dette tilfælde er det folk, der har kæledyr. Dermed er der nok en stor sandsynlighed for, at de også har børn.
Et AMU-kursus kan give dig de konkrete værktøjer til at vide, hvordan du målretter dit salg imod lige netop denne eller denne målgruppe. Der er nemlig visse ting, det er vigtigt at vide om salgsteknik, men i bund og grund gælder det om at være en menneskekender.
Seneste kommentarer